LEGO Technic #9398 visurgājējs

Produkta grupa: Technic
Izlaiduma gads: 2012
Komplekta svars (g): 2810
Kastes izmēri (cm): 58 x 48 x 9
Paredzētais vecums: 11 - 16
Kopējais detaļu skaits: 1327

Iepakojums un instrukcijas:

Tā kā #9398 ir 2012.gada „flagship” modelis, tad kaste ir milzīga un tipiski LEGO lielākajiem komplektiem – tā nav īpaši jāplēš, jo atveras uz augšu, un priekšējā bilde ir kā atsevišķs atverams vāks, kas atklāj brīnišķīgās funkcijas, kas šim komplektam piemīt. 

  

Kā redzam, salīdzinot ar mazo malkas cirtēja figūriņu vai pat LatLUG lapā iepriekš apskatīto #9390 kaste ir milzīga... bet detaļu skaits arī ir 10x lielāks un cena, khm... arīdzan. Bet tas ir to vērts! 11 numurēti detaļu maisiņi (no kuriem vienā ir vien 8 lielas detaļas – izšķērdība), četras riepas un vesela rinda noderīgu elektronikas elementu, lai Jūs varētu savos LEGO Technic modeļos iedvest dzīvību! Man kā Technic fanam - kas var būt labāks par šo! :)

   

Skat, kas tik te ir – bateriju kaste 6 AAA baterijām, Infrasarkano staru uztvērējs, Infrasarkano staru vadības pults, divi L (lielie) motori un jaunais Servo motors, kurš ir lielisks ar pulti vadāmu auto stūres iekārtām, jo pats atgriežas atpakaļ (return-to-center).

 

Bez elektronikas, te ir kaudze piekares elementu, atsperes, zobratu bloki, asis – viss kas vajadzīgs, lai uzceltu pats savu Truck Trial aparātu un varētu piedalīties kāda no Latlug pasākumiem, kā piemēram, šajā – kur savā disciplīnā dalību ņēma arī šajā apskatā vērtētais aparāts.

Kastē ir arī 3 instrukciju bukleti, ievietoti paciņā kopā ar kartona loksni (lai nesalokās) un uzlīmēm. Instrukciju grāmata sākas ar pamācību kā ielikt baterijas un norādi, ka nevajag braukt ar džipu ārpus iekštelpām. Izklausās dīvaini jo džips taču ir bezceļiem paredzēts! Bet tā nu tas ir... LEGO motoros un starp zobratiem var nonākt smiltis un tas varētu nebūt droši un ilgtspējīgi... LEGO detaļas tomēr ir no kvalitatīvas, bet plastmasas.

  

Jāatzīst, ka bateriju ievietošana bateriju kastē (un to izņemšana), nav tik ērta kā gribētos. Ja man būtu jānosauc viena LEGO detaļa, kas nav labi padevusies, tad tā ir šī AAA bateriju kaste, kas ir sastopama ļoti daudzos LEGO Technic sērijas modeļos. Jo vienā pusē iedabūt (un pēc tam izņemt!) malējo bateriju ir diezgan sarežģīti. Es parasti talkā ņemu kādu metāla palīginstrumentu.

Detaļas:

Tā kā šis review top 2 gadus kopš modeļa iznākšanas tirdzniecībā un vairāk kā gadu, kopš es to ieguvu (tagad es nokaunos :( ), īsti nevar teikt, ka komplektā ir „jaunas” detaļas. Skat bilde - infrasarkano signālu uztvērējs (V2 versija) – jaudīgāks, nekā iepriekšējais, lai varētu vienlaikus turēt strāvas plūsmu uz servo motoru un diviem lielajiem motoriem, tā kā šajā modelī tas ir paredzēts.

Detaļu klājiens izskatās šādi – diezgan iespaidīgi, sirds sitas straujāk to ieraugot. Turklāt tas ir klājiens tikai no maisiņiem, kas numurēti ar ciparu 1 :)

Kā jau minēju, komplektā ir kārta ar noderīgiem elementiem Truck Trial aparātiem – šeit tie tad arī ir, daļa no tiem, pavisam „jauni”.

 

Būvēšanas process:

Ok, pārejot pie būves procesa niansēm, kuras piefiksēju... Ar servo motoru arī viss sākas, daudzās tapas palīdz to ievietot korpusā. Ar dzeltenajām sijām 16 solī piesardzīgi, tām jābūt pareizi novietotām un jāpaliek kustīgām. Kad ķeramies jau pie šasijas būves (priekšējā tilta), atjautīgi novietota mazā sarkanā uzmava neļauj nepareizi ielikt diferenciāli, kas šim aparātam ir abos tiltos, lai saudzētu LEGO motorus. Jāpiebilst, ka fanu taisītiem visurgājējiem diferenciāļa vai nu nav, vai arī tas ir kaut kā atjautīgi veidots bloķējošais diferenciālis, piemēram, šis talantīgā poļu būvētāja Sariela diferenciāļa dizains).

   

Abi tilti džipam ir identiski, jo, lai iegūtu saprātīgu pagriešanās rādiusu, abi tilti ir stūrējami. Jāņem vērā, ka lai uztaisītu vienu tiltu, vajadzīgi 26 soļi un tā kā tie ļoti atkārtojas, ir viegli pieļaut neuzmanības kļūdas. Vēl vēlos uzsvērt, ka 27 solis 53 lapā, kur 8 garuma asis jāizver caur zobratu korpusiem, varētu būt pagrūts pavisam mazam bērnam, jo prasa zināmu piepūli.

Pievēršoties tehniskajiem risinājumiem, patīkami, ka ar šiem zobratu korpusiem (hubiem) var pamanipulēt, tādā veidā mainot džipa ātrumu (un jaudu).

 

Ja oriģināli kombinācija ir melnais 12 zobu zobrats un bēšais 20 zobu zobrats, tad pamainot šo kombināciju uz diviem 16 zobu zobratiem, Jūs viegli iegūstat ātrāku džipu, vai arī uz 8 zobu un 24 zobu kombināciju – vēl kāpt-spējīgāku aparātu. Man šķiet labs un praktisks veids, kā iemācīt bērnam par griezes momentu un tā izmaiņām praksē.

Interesanti, ka būvējot šo modeli pirmo reizi saskāros ar „pagaidu risinājumu” – respektīvi, pirmās grāmatas 29 solis 56 lapā Jums var šķist diezgan neloģisks, jo saslēdz kopā abus tiltus, neļaujot tiem pagriezties. Bet realitātē, tas ir lietderīgs, jo ļauj ērtāk būvēt modeli, jo uz brīdi nesaslēdzot šos tiltus, tie klumzāsies un kustēsies, un Jums būs grūti to pabeigt, turklāt būs liela iespēja, ka nenolīmeņosiet abus tiltus precīzi, kas traucēs džipam normāli pārvietoties. Arī pēcāk 66 lapā zem modeļa paliekamā riepa ir atjautīgs pagaidu risinājums, kā atvieglot šasijas būvi.

 

Lai tiktu cauri pirmajai grāmatai man vajadzēja stundu un četrdesmit minūtes, modelis tās noslēgumā ir diezgan papliks tajā pat nav ievietoti dzenošie motori. Tas tikai liecina par to, ka būvējot ar bērnu izklaide vairāku vakaru garumā garatēta :)

Man 72 solis 2.grāmatas 27 lapā šķita pagrūts, prasīja zināmu pirkstu izveicību, tāpat 75 solis, kas prasa arī precizitāti, šeit varētu būt vajadzīga vecāku palīdzība, ja modeli liek mazāks bērns. Šasiju pabeidzu 2 stundās un 20 minūtēs, pie 2.grāmatas 99 soļa modelis ir pilnībā gatavs braukšanai. Kopumā, līdz otrās grāmatas beigām man vajadzēja 3 stundas. Paliek pāri daži nieciņi, kā parasti.

  

Tālāk jau jābūvē virsbūve un šajā posmā sākas trakākais... vismaz nosacīti – uzlīmes. Maisiņi ar numuru 2 izpakojas un  sašķirojas daudz ātrāk, kādās 20 minūtēs pret 30 minūtēm, ko prasīja maisiņi ar detaļām šasijai. Pati virsbūves likšana nav īpaši sarežģīta, izņemot precīzu uzlīmju uzlikšanu, bet jāatzīst, ka bez tām pabeigts modelis izskatītos diezgan briesmīgi. Uzlīmes turklāt ir diezgan stilīgas, it īpaši tā ar ķirzaku. Forši, ka kabīnē ir mērinstrumentu panelis. Sēdekļi gan tādi... neergonomiski padevušies.

   

 

Virsbūve šim modelim ir paceļama, lai viegli varētu tikt klāt pie bateriju kastes un samainīt baterijas. Ņemot vērā, ka intensīvi, bez apstājas lietojot 6 Duracell iziet sausi pusotrā –divās stundās – noderīga funkcija. Turklāt tas, ka šim modelim šādi ceļās virsbūve, uzdzen man nostaļģiskas atmiņas par bērnības krokodilmašīnām, kas 90-tajos likās kaut kas baigi foršs. 

Tiesa, piefiksējat, ka aizverot virsbūvi IR uztvērējs var zem tās ieķerties. Lai neuzliktu ekstra slodzi tā stiprinājumam, ieteiktu to izķeksēt no šīs pozīcijas. Pāri paliek vēl daži nieciņi un varam ķerties klāt vērtēt pabeigtu modeli...

  

Pabeigts modelis:

Par pabeigta modeļa izskatu fanu forumos ir bijušas daudz karstas diskusijas. Jāatzīst, ka es arī būtu bijis priecīgāks par vienkrāsainu modeli, bez uzlīmēm, kas tik ļoti ierobežo detaļu pielietojamību citur. No otras puses, šim modelim, kurš no priekšas melns, no aizmugures balts, uzlīmes ir absolūti nepieciešamas, lai tas būtu daudz maz baudāms. Bet tiem kam vizuālais ir svarīgs – lūdzu, limited edition #41999 – tehniski identisks, papildu elektronikas detaļas un izskatās brīnišķīgi. Ja vēlaties iegādāties – 400 EUR un tas ir Jūsu, man viens ar unikālo nr.zīmi EK04856 tieši ir atlikts ;) Vairāk par šo unikālo #41999 LEGO modeli, kas atvasināts no šī apskata varoņa #9398 – šeit un šeit.

Atgriežoties pie pabeigta #9398 – šeit mazs video ar tā veikstspēju pret žurnālu kaudzi. Tapis aptuveni 4.5 stundas pēc modeļa pabeigšanas.

  

Alternatīvais modelis:

Kā jau visi LEGO Technic modeļi arī #9398 visurgājējs nav izņēmums un tam ir arī alternatīvais – tā saucamais B modelis. Šajā gadījumā tas ir „Dakāras” kravas auto, kas izmanto identisku šasiju. Lai to uztaisītu ir jāizjauc esošā virsbūve un pēc ne pārāk ilga laika (šķiet ap stundu), modelis ir gatavs! Paliek pāri diezgan daudz detaļu.

   

Pēc novērojumiem mūsu pasākumos, „Dakāras kravinieka” versija bērniem šķita pat pievilcīgāka. Tiesa, pasākumos es izmantoju savu dizaina versiju šim modelim, jo jāatzīst, ka oriģinālais krāsu salikums, kāds nu tas ir pieejams no komplektā esošajām detaļām, ir diezgan... khm... raibs.

 

Turklāt šim modelim vēl izteiktākts ir pabeigtā modeļa jūtamākais trūkums – augstais smaguma centrs. Protams, galvenais faktors šeit ir šasijā augstu novietotā bateriju kaste, bet „Dakāras kravinieka” virsbūve dod šim modelim ļoti nepatīkamu tendenci krist ne tikai uz sāniem, bet arī uz priekšu. Tā kā identiskā trasē standarta visurgājējs visdrīzāk būs pārāks.

Lūk arī dažas salīdzinošas bildes ar abiem aparātiem blakus.

  

Salīdzinošas bildes:

Kā tad #9398 izskatās pret citiem šobrīd nopērkamiem modeļiem...

Ar #42006 B modeli:

Un ar #42004

Vērtējums:

Kā iepriekš - detaļu klāstu, likšanas sarežģītību, modeļu izskatu un spējas (funkcijas) vērtēju no sava - pieaugušā LEGO būvētāja skatpunkta.

Ja meklējat dāvanu bērnam, tad Jums būs noderīgs atsevišķais vērtējums - spēles vērtība, kuru centīšos noteikt pēc principa: cik daudz spēles var dabūt no apskatāmā komplekta - t.i. vai bērnam būs interesanti un viegli spēlēties, izjaukt, pārtaisīt.

Detaļu klāsts:
Sarežģītība:
Izskats:
Spējas:

Detaļas – manā skatījumā viens no vislabākajiem pirkumiem, jo ietver sevī visu nepieciešamo ar pulti vadāmu LEGO automašīnu būvei;
Sarežģītība – modelis ir patīkami liels, bet nevarētu teikt, ka sarežģīti liekams. Ar #8043 man gāja grūtāk :)
Izskats – džips izskatās diezgan ciešami, kravinieks... nu ir kā ir, bet ja Jums ir pieejamas brīvas detaļas melnā, oranžā vai baltā krāsā... ;)
Spējas – tehniski modelis nav sarežģīts, jo tā vienīgā funkcija ir braukt pāri šķēršļiem uz priekšu un atpakaļ, un pagriezties. Paši mehānismi vietām ir diezgan patīkami kompleksi.

Spēles vērtība:

Spēles vērtība:

Šeit nevaru ielikt neko mazāk kā maksimālo vērtējumu... Kā nekā, šis ir viens no retajiem LEGO modeļiem (vismaz brīvi nopērkamajiem), kas ir vadāms ar pulti! Tas paver daudz jaunas iespējas, kas noteikti veicinās bērnu (un protams, pieaugušo) prieku par šo komplektu – trases un sacensības, pārbūves noteiktiem šķēršļiem un dažādiem ātrumiem. Un fakts, ka tajā ir rinda noderīgu elektronikas detaļu, padara šo komplektu par vienu no izcilākajiem Jūsu kolekcijas eksemplāriem, kas ar Jūsu vai Jūsu bērnu izdomu ļaus dot dzīvību arī tādiem vidēja līdz liela izmēra komplektiem, kā #9395 vai #42000, vai #42006.

Secinājums

Kā jau minēju raksta ievadā – pērciet nost šo komplektu, kamēr vēl pieejams. Labā ziņa, ka pirms komplekta noņemšanas no ražošanas, tam parasti pazemina cenu, tāpat var raudzīt iegādāt lietotu eksemplāru par nedaudz zemāku cenu.

Modelis tiešām ir izturīgs un veidot tam dažādus šķēršļus ir interesanta nodarbe. Vēl interesantāk, ja ir kāds ar ko sacensties, vai vismaz cīnīties trasē uz laiku. Jāņem gan vērā, ka baterijām pamazām izlādējoties, bezceļu spējas modelim krītās.

Par bezceļu spējām runājot, fanu modeļi, kā piemēram, šis Nico71 visurgājējs, būs daudz pārāki. Tiem ir zemāks smaguma centrs, kas neļauj tik viegli apgāzties, ļauj pagriezties straujāk, braukt ātrāk un kāpt laāk. Bet jāatceras, ka LEGO kompānija veidojot savus komplektus domā ne tikai par to spējām, bet arī likšanas vienkāršību, universālu pielietojamību, detaļu izmaksām, drošību un detaļu ilgmūžību un daudz citiem faktoriem, kā rezultātā arī šajā visurgājējā ir pieļauti kompromisi attiecībā uz veiktspēju. Bet tas jau ir tas skaistais darbojoties ar LEGO – ar šāda izmēra modeli Jums tiešām ir bezgalīgi daudz iespējas kaut ko pamainīt un izdarīt savādāk. Vai tas būtu smaguma centrs, vai stiprinājuma vietas, vai zobratu kombinācijas. Detaļu šeit ir daudz un no tām var izveidot modeļus, kas darbojas savādāk kā oriģinālais modelis.

Vēl finalizējot šo apskatu nedaudz par izturību... Konkrētais modelis ir pārdzīvojis četrus vairāku stundu pasākumus, kuros bērni to bez žēlastības un bez apstājas ir dzinuši pa mūsu „bezceļa” trasi. Bez fakta, ka baterijas šādā veidā iztukšojas nepilnu divu stundu laikā, vietām arī šasijas un piedziņas detaļas cieš no spēcīgās berzes slodzes (skat.bildes). Varbūt nedaudz nepatīkami, bet tas nav nekas traģisks, jo vienmēr taču var nopirkt vajadzīgo šeit – bricklink ;) Tāpat, vēlos uzsvērt, ka ja modeli ilgstoši nelietojat, atslogojiet atsperes – modelim ir „ģenētiska” tendence stāvot sasvērties uz vienu pusi un ilgstoši tādā pozā esot, atsperes vienkārši sabojāsies.

Rezumējot, šis tiešām ir brīnišķīgs komplekts, un noteikti daudz labāks par tiem plastmasīgajiem ķīniešu RC aparātiem, kurus met pakaļ visos rotaļlietu veikalos. Ticiet man, pieci tādi ķīniešu aparāti būs salūzuši, kamēr šis visurgājējs vēl brauks un iepriecinās Jūsu bērnu ;)

Saites:

Komplekta detalizēts apraksts un apskati angļu valodā no Brickset  - http://brickset.com/sets/9398-1/4x4-Crawler
Ja nevari atrast Latvijas veikalos vai interneta veikalos - nopērc lietotu vai detaļās no BrickLink  - http://www.bricklink.com/search.asp?q=9398  
Uzzini, vai Tu jau vari to salikt no saviem detaļu krājumiem Rebrickable - http://rebrickable.com/sets/9398-1/4-x-4-crawler-model-2012  
Mans Brickshelf folderis ar vairāk bildēm: http://upload.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=546402 

Atslēgvārdi: