Lego visurgājēji (Trial Trucks)

Čau visiem,

Šoreiz nolēmu nedaudz pastāstīt par savu pieredzi Lego visurgājēju (TT) būvēšanā.

Kā tas viss sākās? Būtībā, kad sāku studēt, viss mans Lego palika mājās, tālu prom no Rīgas, pats dzīvoju kopmītnēs, vietas bija maz, hobijs tika “iesaldēts”. Apmēram gadu es neko nopietnu nebūvēju, laiku mājās pavadīju savādāk. Interesi atdzīvināja Youtube netīšām uziets video par to, kā Polijā cilvēki rīko čempionātu radio vadāmiem Lego modeļiem. Trases ir mežā pa celmiem, nogāzēm, akmeņiem un taciņām un redzot, ka to var pārvarēt no Lego būvēts auto, man iedegās paveikt ko līdzīgu. Tā nu arī es atgriezos pie Lego ar mērķi uzbūvēt kārtīgu TT.

Ar ko sākt?

  • Ir jāizvērtē kādas detaļas ir pieejamas, kādā izmērā modelis taps. Kad tas ir apzināts, jāizvēlas vēlamā piedziņas konfigurācija: 4x4, 6x4, 6x6, 8x8 un tādā garā. Var mēģināt būvēt tikai viena tilta piedziņas auto, taču tad jārēķinās ar to, ka būs problēmas pārvarēt šķēršļus.
  • Ir jāsaprot kādi Lego PF elementi tiks izmantoti, ar kādiem motoriem mēs dzīsim savu auto uz priekšu. Vispopulārākais ir Lego PF XL motors, tam ir vislielākais griezes moments 90.4 mNm. Nākošais ir Lego PF L motors tas ir vidējā segmenta motors ar mazāku griezes momentu 45.4 mNm. Visbeidzot mēs esam nonākuši pie Lego PF M motora, kuram ir vismazākais griezes moments 40 nMn. Šaubu nav, ka vislabāk darbam derēs XL motors, bet ne vienmēr tā būs taisnība. Izmantojot reduktorus mēs varam palielināt jebkura motora gala griezes momentu, taču jāatceras, ka pārslogojot motorus ir iespēja tos sabojāt. Arī modeļa izmērs un svars noteiks to, kādus un cik daudz motorus ir jāizmanto.

  • Ir jāizveido stingra un izturīga šasija, kas sevī ietvers vai nesīs visus nepieciešamos mehānismus. Ja izveidot rāmi nav grūti, tad kādu laiku nāksies pasvīst pie tā, kā jūs pievienosiet tiltus. Jāizvēlas piekares veidu – neatkarīgā, peldošie tilti, svārstošies tilti. Viss ir jāpielāgo savām spējām, vēlmēm un arī tam, kādām mocībām pakļausiet auto.

  • Ir jāsaprot kādu stūres sistēmu mēs izmantosim, kādiem pārbaudījumiem tiks pakļauts auto. Ja trasē būs pietiekami daudz vietas, tad, atkarībā no auto, pietiek ar priekšējā (priekšējo) tiltu stūrēšanas. Lai samazinātu apgriešanās rādiusu ir vērts apdomāt visu tiltu stūrēšanu. Ja trase ir ļoti ekstrēma, tad nepieciešams izmantot tiltu neatkarīgu stūrēšanu, kas, piemēram, dod iespēju piestūrēt tikai ar aizmugurējo tiltu attiecīgā situācijā vai arī braukt pa diagonāli, jeb “krabī”. Stūrēšanai var izmantot PF Servo, PF M un PF L motorus.

  • Ir jāapzinās kāda amortizācija tiks izmantota tiltiem,  amortizācijai ir jābūt pietiekoši elastīgai un ar lielu gājienu. Tas palīdzēs tikt galā ar šķēršļiem. Tiltiem ir jābūt pietiekami tālu no šasijas, lai auto ar vēderu neaizķertos uz šķēršļiem.

  • Ritošajā daļā jāizvairās no daudz kardānu un maz nostiprinātu zobratu pārvadu izmantošanas. Tas uzlabos ne tikai auto sniegumu trasē, bet arī pasargās jūsu detaļas no bojājumiem

  • Modeļa vadīšana – Lego PF IR uztvērēji un pults, pastāv iespēja izmantot citu ražotāju risinājumus, piemēram, mana rīcībā ir SBrick by vengit, kas ļauj modeli vadīt ar viedtelefonu vai planšeti.
  • Obligāti modelim nepieciešama viegla virsbūve, tas uzlabos veiktspēju

  • Zems smaguma centrs, kā arī vienmērīgs svara sadalījums starp asīm palīdzēs jūsu modelim  būt stabilam un veiksmīgi tikt galā ar šķēršļiem. Ja smaguma centram ir jābūt zemam, tad sadalījums starp asīm (vairāk uz priekšu vai aizmuguri) jau paliek jūsu ziņā. Svara sadalījums  vairāk uz priekšu uzlabos uzbraukšanu uz šķēršļiem, taču palielinās risku apgāzties stāvos nobraucienos.

Pirmajā reizē, ja baidies, ka nesanāks, uzbūvē kāda cita radītu TT un tādējādi iegūsi pieredzi, kas palīdzēs veidot savus modeļus.

Esi radošs un nebaidies eksperimentēt, izejot cauri daudzām kļūdām un neveiksmēm atradīsi labāko risinājumu!