LEGO 10226 (Sopwith Camel) apskats - divplakšņu lidmašīna

Produkta grupa: -
Izlaiduma gads: 2012
Komplekta svars (g): 1420
Kastes izmēri (cm): 47 x 37 x 6,5
Paredzētais vecums: 14+
Kopējais detaļu skaits: 878

Laikam esmu pārāk īsu laiku LEGO pasaulē un pārāk maz pazīstu iepriekš izlaistos LEGO produktus, jo līdz šim domāju, ka šis ir pirmais šāda veida komplets. Spriežot pēc arhīvos atrodamās informācijas, šis ir turpinājums sava veida Pirmā Pasaules kara ēras lidmašīnu modeļu sērijai (10024 – Red Baron un 3451 – Sopwith Camel, kas laikam ir pirmā versija šajā apskatā aplūkotajam modelim). Lai vai kā, šī komplekta autoram novēlu turpināt iesākto. Neatceros, ka būtu tā sajūsminājies par kādu LEGO oficiālo komplektu, nedz arī par pašu būvēšanas etapu. Nezinu kāpēc, bet šis bija viens ļoti aizraujošs vakars. It kā nekā īpaša – tādi paši kluči, kā visos pārējos komplektos, ok – krāsas ir retākas kā parasti, un tomēr – kaut kas tajā visā bija... autora dvēsele. Khmm.. kļūstu poētisks... bet tas, šķiet, šajā gadījumā ir labi, vai ne? Vārdu sakot, šis komplekts ir vairāk mākslas darbs nekā parasta rotaļlieta. Bet tas nenozīmē, ka ar to būtu neinteresanti spēlēties. Jā, tam nav atveramu durvju kā parastiem autiņiem. Toties tam ir ļoti interesants un ērts spārnu kustināšanas mehānisms. Un, kas ir pats interesantākais, tas atrodas gluži dabiskā vietā – proti – pilota kabīnē. Ir tikai viena lieta, par ko man ir lieli iebildumi – šis komplekts Latvijā nav nopērkams. Šādi izskatās kaste. Zīmīgi, ka pat uz oficiālās kastes lidmašīnas spārnu gali ir „ārpus kadra”. Tagad, kad esmu lidmašīnu uzbūvējis un centies sabildēt pašu būvēšanas procesu, saprotu, kāpēc. Lai arī kastes apakšējā labajā stūrī ir norādīti modeļa izmēri centimetros – tā pa īstam tos izmērus var apjaust tikai tad, kad sāc to būvēt. Kastes otrā pusē ir attēlotas dažas modeļa funkcijas – kustināmi visu spārnu gali ar vienu sviru, grozāms propelleris. Savukārt uz augšējās sānu malas ir pilns detaļu saraksts – gluži kā visiem „LEGO Creator” sērijas modeļiem. Ja runājam tieši par detaļu klāstu – 10 punkti no 10. Komplekts satur ļoti lielu daudzumu detaļu retās LEGO krāsās (tumši zaļa, tumši dzeltenbrūna, brūna) kā arī liels daudzums tieši sīko detaļu šajās krāsās, kas savukārt paver plašas iespējas izmantot šo kompletu kā resursu, lai uzbūvēt ko citu.

Šis ir kastes saturs. Desmit maisiņi ar LEGO detaļām. Daži maisiņi satur atsevišķus maisiņus ar pašām sīkākajām detaļām. Komplektā ir vairākas gumijas – tās sapakotas pa vienai vai divām atsevišķās baltās papīra aploksnītēs. Dažas no tām redzamas lielākajos iepakojumos. Savukārt pašas lielākās plāksnes arī ir atsevišķā iepakojumā (augšējais labais iepakojums). Patīkami, ka pēdējā laikā instrukcijas un uzlīmes ir atsevišķā iepakojumā kopā ar kartona plāksnīti, kas pasargā grāmatiņas no saburzīšanās. Cilvēciņš apakšējā labajā stūrī neietilps – viņš piedalījās projektā tikai izmēru salīdzināšanas nolūkos.

Instrukcija sastāv no divām grāmatām. Pirmā no tām ir ievērojami biezāka.

Šis komplekts satur arī daudzas jaunas vai neparastas detaļas, kā arī jauno kluču atdalītāju. Diezgan netipiska detaļa šāda tipa komplektiem bija LEGO Technick savienotājs (6.bilde).

Lidmašīnas salikšana ir samērā vienkārša, ja vien ik pa laikam netraucētu striķīši, kas tiek izmantoti jau pašā sākumā, bet nostiprināsies pašās beigās. Modeļa salikšana ir pa blokiem – apakšējais spārns un pilota kabīne, tad korpusa centrālā/apakšējā daļa, tad sāni, tad aizmugurējie spārni, tad korpusa augša, tad augšējie spārni, tad riteņi/šasija un visbeidzot aste, kurstīgās spārnu detaļas un propelleris. Attēlā apakšējie spārni un daļa no pilota kabīnes salikta. Kā jau likās – spārni izmanto pašas lielākās plāksnes. Interesanti, ka būvēšanas laikā dažas detaļas tiek ieliktas iekšā, bet tās netiek nostiprinātas uzreiz. Tā piemēram priekšējā daļā ir apaļa detaļa, kas nekur vēl nav pievienota, bet turās savā vietā, jo ir apbūvēta un iesprostota ar citiem klučiem. Uzreiz gan ir skaidrs, ka beigās tajā tiks iesprausts propellera mehānisms. Kā jau minēju – šie striķīši nostiprināsies tikai pašās beigās.

Pirmais posms – apakšējie spārni un lielākā daļa pilota kabīnes ir salikts. Tā oranžā detaļa ir pilota krēsla apakšējā daļa. Tam priekšā svira, ar kuru varēs kustināt spārnu galus. Šobrīd gan vēl nav skaidrs, kā tieši tas tiks realizēts. Laikam man kā tipiskam mašīnu būvētājam tieši šis nezināmais faktors bija tas vissaistošākais.

Korpusa centrālā/apakšējā daļa uzbūvēta un salikta – šobrīd tikai kluču juceklis.

Šie ir sāni. Interesanti, ka tie nav identiski pretēji. Vienā no sāniem ir sīka detaļa, kas laikam ir domāts izpūtējs vai kāpslis.

Sānu daļas pieliktas. Lidmašīnas centrālā daļa jau sāk iegūt formu, kas tiešām atgādina lidmašīnu. Un mums ir vēl vairāk striķīšu, kas nav nostiprināti.

Trīs detaļas, kas veido aizmugurējos spārnus.

Un šādi tas izskatās saliktā un pieliktā veidā. Jāatzīst, ka šiem striķīšiem vajadzēja būt nostiprinātiem. Tiem gan nav nekādas funkcionālas nozīmes. Bet tas tikai nozīmē to, ka autors ir pievērsis lielu uzmanību lidmašīnas detalizācijai.

Vēl šis tas pielikts klāt. Aizmugurējo spārnu kustīgās daļas savienotas ar sviru pilota kabīnē, bet viss mehānisms vēl nav gluži pabeigts. Šobrīd ar sviru var tikai pacelt kustīgās daļas, bet nav īsti skaidrs, kas tās novilks lejā, kad sviru atlaiž.

Kārtējais gabals, ko saliek atsevišķi un pieliek klāt lielajam modelim. Centrālās daļas augša.

Un centrālās daļas augša pielikta.

Pilota kabīne pabeigta. Jāatzīst – pilota krēsla risinājums ir ļoti glīts un elegants.

Pirmā grāmata pabeigta.

Augšējie spārni

Augšējie spārni pielikti, bet vēl līdz galam nav nostiprināti.

Riteņi un šasija.

Riteņi un šasija pielikti. Iebūvētās atsperes sākotnēji šķiet neefektīvas. Taču vēlāk, kad lidmašīna ir nolikta uz riteņiem, svara ietekmē atsperes tiešām strādā kā amortizējošs elements. Braucot pa nelīdzenu virsmu lidmašīna svārstās no vieniem sāniem uz otriem gluži kā īstenībā.

Spārnu kustīgās detaļas

Viss gatavs. Spārnu kustināšanas mehānismu kompensē gumijas. Kopā komplektā tādas ir 5 baltas. Vēl ir 2 zilas, kas kalpo kā riepas. Te gan uzreiz pieminēšu, ka tām ir nelāga tendence nomaukties, tāpēc, ja ir vēlme ar lidmašīnu tā vairāk pabraukāties, iesaku zilās gumijas noņemt. Riteņu ritēšanu tas īpaši neietekmēs.

Šīs detaļas palika pāri.

Detalizācija - ļoti augsta. Es gan neesmu īpašs lidmašīnu eksperts un man nav pieejami īstie lidmašīnas izmēri un citi tehniskie parametri, bet, veicot visparastāko internetā atrodamo bilžu salīdzināšanu, modelis tiešām ir pietuvināts īstajam, cik nu vien tas ir iespējams. Motora redzamā daļa ir ļoti iespaidīga. Varbūt vienīgi paša korpusa līnijas pārāk strauji sašaurinās tuvāk astes daļai. Ļoti patīk pilota krēsls, tā risinājums. Arī pašas pilota kabīnes aprises ir ļoti pievilcīgas, kas panāktas ar vairākām apaļīgo detaļu kombinācijām. Patīk arī tas, ka spārnu galu noapaļojumiem ir izmantotas dažādu rādiusu detaļas, kā arī pašu spārnu reljefs, kas panākts ar kopumā 63 tumši zaļām 1x3 flīzītēm.

Sarežģītība – vidēji augsta. Ja nebūtu striķīšu, tad es neteiktu, ka šo modeli salikt būtu īpaši sarežģīti. Domāju, ka to varētu izdarīt pat 8 gadus vecais puisi, kurš piedalījās komplekta nr. 7347 salikšanā. Taču striķīši un vēl pāris leņķu konstrukcijas padara šo pasākumu nedaudz grūtāku. Tas nekādā ziņā nav instrukcijas brāķis vai kāda cita nepilnība un vismaz man bija ļoti interesanti panākt vēlamo rezultātu. Taču tas noteikti paaugstina komplekta vecuma ierobežojumu. 14+... varētu būt adekvāts ierobežojums. Šādam vecuma ierobežojumam varētu būt arī vēl viens iemesls – šī tomēr ir Pirmā Pasaules kara lidmašīna, aprīkota ar diviem iespaidīgiem šaujamajiem tās priekšdaļā. Cik zinu, LEGO ir diezgan atturīgi šādu motīvu izmantošanā savā produkcijā. Te gan rodas jautājums par mūsdienu multenēm, kaut vai to pašu LEGO Chima tēmu. Arī tur viens no galvenajiem motīviem ir cīņa un vardabība. Bet tas laikam nebūs šī apskata temats. Viss, ko es ar šo gribēju pateikt, ir – cienījamais LEGO, lūdzu vairāk šādas kvalitātes kompletus.

Spēlējamība – ļoti laba. Šai lidmašīnai nav atveramu durvju vai bagāžnieka. Toties tai ir kustināmi spārnu gali gan priekšējā, gan aizmugurējā daļā. Pie tam, tas viss ir panākts ar vienu sviru, kas sajūsmināja pat manus ne-LEGO draugus. Vienīgais jautājums ir par to, cik viegli un ērti šāda izmēra lidmašīnu būtu noturēt 14 gadus vecam bērnam. Ar manu roku noturēt korpusu un aizsniegt sviru kabīnē bija ļoti ērti, bet man ir teju jau 30 gadu. Tā kā grūti spriezt. Būtu interesanti motorizēt propelleri. Domāju, ka vietas korpusā ir gana, lai to realizētu. Vienīgi komplekta jau tā diezgan augstā cena (ap 100 USD) tad būtu vēl lielāka.

Tiešām žēl, ka šis komplekts nepieder nevienai LEGO sērijai. Domāju, ka šī būtu viena sasodīti veiksmīga sērija. Godīgi sakot, es nesaprotu, kāpēc LEGO tik ļoti spiež uz Chima vai Ninjago sērijām, kas īsti neattīsta 3D domāšanu, kas pēc manas saprašanas bija viens no galvenajiem mērķiem LEGO pirmssākumos.

Kopējais novērtējums:

Detalizācija:
Sarežģītība:
Spēlējamība:
Papildinājums kolecijai: